POZNAŃ-RATAJE: Jesienią zakończyły się dwa etapy konsultacji społecznych dotyczących wprowadzenia płatnej Spółdzielczej Strefy Parkowania na terenach zarządzanych przez SM „Osiedle Młodych” w Poznaniu.
Spółdzielnia mieszkaniowa Osiedle Młodych w Poznaniu informuje, że podczas spotkań z mieszkańcami organizowanymi przez Kierownictwa Osiedli oraz w późniejszym etapie na stronie internetowej, przedstawiono pierwotne założenia, które opracował spółdzielczy zespół ds. strefy parkowania. Były one punktem wyjścia do rozmów z mieszkańcami.
Podstawowym celem wprowadzenia strefy jest umożliwienie parkowania samochodów mieszkańcom Spółdzielni poprzez ograniczenie parkowania aut osób spoza Spółdzielni, którzy traktują miejsca postojowe na Ratajach jako darmowy parking buforowy. Niemniej ważną kwestią jest to, by system nie generował dla Spółdzielni – mieszkańców dodatkowych kosztów.
Chcąc bardzo skrupulatnie przedstawić ten niełatwy temat, zachęcamy do ponownego zapoznania się ze wspomnianymi pierwotnymi założeniami Spółdzielczej Strefy Parkowania, która w ocenie Spółdzielni, ale również mieszkańców jest dość restrykcyjna.
Wstępne założenia związane z wprowadzeniem Spółdzielczej Strefy Parkowania (dalej SSP) w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej „Osiedle Młodych” w Poznaniu zostały przygotowane w związku z licznymi wnioskami mieszkańców Spółdzielni, w szczególności z osiedli Piastowskiego, Jagiellońskiego, Oświecenia, Powstań Narodowych, Pomet i Tysiąclecia, dotyczącymi uregulowania kwestii parkowania na terenach zarządzanych przez Spółdzielnię. Od dłuższego czasu tereny Spółdzielni są traktowane jako parkingi buforowe przez osoby spoza Poznania i obrzeży miasta.
Osobom, którym przysługuje tytuł prawny do lokalu mieszkalnego znajdującego się w zasobach Spółdzielni będą przysługiwały maksymalnie 2 upoważnienia do bezpłatnego parkowania pojazdu w SSP pod warunkiem posiadania tytułu prawnego do pojazdu samochodowego. Zgodnie z zasadą: 1 samochód = 1 upoważnienie.
Dla osób nieposiadających uprawnień do korzystania z miejsc postojowych na terenach zarządzanych przez Spółdzielnię w SSP będzie pobierana opłata 24 h / 7 dni w tygodniu.
Pierwsza godzina parkowania w cyklu 24 h na terenach zarządzanych przez Spółdzielnię będzie darmowa w całej SSP. Bilet uprawniający do jednej godziny nieodpłatnego parkowania będzie do pobrania w parkometrze po wprowadzeniu numeru rejestracyjnego pojazdu.
Podczas II etapu konsultacji pojawiło się sporo pytań od osób często zmieniających samochody służbowe (kilka razy w tygodniu). Spółdzielnia analizuje, jakie rozwiązanie w tym przypadku zaproponować, by zadbać o realizację podstawowych celów strefy i zrealizować wniosek tej grupy mieszkańców/kierowców.
Zgodnie z pierwotnymi założeniami SSP, zyski z opłat uiszczanych w parkometrach oraz z tytułu abonamentów będą dzielone pomiędzy Spółdzielnię i operatora strefy parkowania. Ta część zysków, która trafi do Spółdzielni zasilać będzie budżet przeznaczany na utrzymanie i modernizację dróg, chodników oraz miejsc postojowych na terenie Spółdzielni.
Plan dalszych działań, związanych ze Strefą Płatnego Parkowania na Ratajach (na terenach należących do SM „Osiedle Młodych”) jest następujący:
- Pierwsze półrocze 2024 r. – przygotowanie alternatywnych założeń SSP przez Spółdzielnię na bazie wniosków mieszkańców
- Pierwsze półrocze 2024 r. – kampania informacyjna o pierwotnych i alternatywnych założeniach Spółdzielczej Strefy Parkowania
- Pierwsze półrocze 2024 r . – III etap konsultacji społecznych – przeprowadzenie ankiety dotyczącej kształtu SSP wśród mieszkańców Spółdzielni (pierwsza ankieta)
Fot. osiedlemlodych.pl