POŁĄCZYLI MOST

AKTUALNOŚCI

POZNAŃ-BERDYCHOWO: Między Chwaliszewem, Ostrowem Tumskim a Berdychowem coraz lepiej widać powstające przeprawy pieszo-rowerowe. 10 czerwca w konstrukcji mostu nad Wartą umieszczono kapsułę czasu z aktem erekcyjnym, który to będzie pamiątką dla przyszłych pokoleń. Od 20 czerwca będą dostarczane kolejne olbrzymie elementy, co spowoduje dodatkowe utrudnienia.

Moment, w którym podpisujemy akt erekcyjny, nie jest przypadkowy. To dzień, w którym montowany jest ostatni element konstrukcji stalowej łuku mostu nad Wartą. Możemy więc obrazowo powiedzieć, że brzegi Chwaliszewa i Ostrowa Tumskiego zostały już symbolicznie połączone. Jestem przekonany, że ta inwestycja jeszcze bardziej rozwinie nadwarciańskie tereny. O tej porze roku widzimy, jak chętnie mieszkańcy wracają nad rzekę i spędzają tu wolny czas. W kolejne wakacje będą mogli już korzystać z nowych, atrakcyjnych mostów – mówi Jędrzej Solarski, zastępca prezydenta Poznania.

–  Pojedynczy element montowanej konstrukcji stalowej tego łuku waży około 25 ton i liczy 23 metry długości. Na wybudowanie całej szerokości mostu potrzeba pięć takich części, które następnie są scalane w miejscu docelowym ze sobą oraz z pozostałymi elementami łuku – mówi Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. – Równolegle postępuje budowa drugiego mostu nad Kanałem Ulgi. Jest nieco krótszy, a jego konstrukcja stalowa połączyła brzegi Berdychowa i Ostrowa Tumskiego już pod koniec kwietnia.

Całkowita masa mostu nad rzeką Wartą wynosi ponad 1,5 tys. ton. Jego długość to 165 m, a szerokość w środku rozpiętości – 12 m. Elementy konstrukcji są montowane na podporach tymczasowych w nurcie rzeki. W pracach wykorzystywany jest żuraw samojezdny o udźwigu 1200 ton i, jak podaje wykonawca, jest on największym na świecie w tej kategorii. To model produkowany na specjalne zamówienie – zaledwie kilka sztuk na cały świat. Dla posadowienia żurawia zostały przygotowane platformy robocze o wymaganej nośności, wraz z fundamentami pod każdą z podpór maszyny. Po scaleniu wszystkich elementów łuku nad Wartą rozpocznie się montaż górnych elementów konstrukcji stalowej, stanowiących pomost dla obiektu.

Jeszcze bardziej zaawansowana jest budowa drugiego mostu, którego długość wynosi 117 metrów. Między Ostrowem Tumskim a Berdychowem stopniowo montowane są kolejne elementy pomostu na podstawie, jaką jest stalowa konstrukcja łuku. Prace prowadzone są nie tylko nad kanałem Ulgi, ale także nad wyłączonym ze względów bezpieczeństwa odcinku Wartostrady. Równolegle po stronie Berdychowa powstaje pochylnia, która to będzie prowadziła na most.

W dalszym ciągu na plac budowy na bieżąco dostarczane są kolejne elementy konstrukcji z Krakowa i Radomska, gdzie prowadzone są próbne montaże, weryfikujące poprawność ich wykonania. Na placu budowy elementy te są montowane i spawane w całość – informuje Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu.

W dniach 20-21 czerwca planowane są kolejne transporty wielkogabarytowych elementów konstrukcyjnych. Na czas dostaw konieczne będą zmiany w organizacji ruchu na Zagórzu.

Ze względu na dostawę stalowych elementów, w dniach 20 i 21 czerwca potrzebne będzie miejsce na przejazd transportu i rozładunek, stąd konieczność wykorzystania całej szerokości odcinków ul. Wieżowej oraz ul. Nowe Zagórze. Dostawy odbywać się będą nocami, dlatego czasowo ograniczona zostanie możliwość parkowania w rejonie Wieżowej (odcinek na wysokości od posesji nr 47 do 69) oraz ul. Nowe Zagórze (odcinek na wysokości posesji nr 9-11)” – przekazują przedstawiciele Poznańskich Inwestycji Miejskich. – Przypominamy, że od początku kwietnia w rejonie ulic Nowe Zagórze i Wieżowej oraz ślepego wlotu ul. Wieżowej prowadzącego do budynków nr 73 i 75, został wprowadzony zakaz ruchu dla pojazdów, których właścicielami nie są mieszkańcy pobliskich posesji. Prosimy o stosowanie się do oznakowania” – dodaje PIM.

Wesprze to ożywienie terenów nadwarciańskich, zapewni dodatkowy szlak dla mieszkańców i turystów od Starego Rynku w stronę Malty i Kampusu Politechnika Poznańska.

Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania poinformował, że w razie konieczności będą mogły po nich przejechać wozy bojowe Straży Pożarnej oraz innych służb ratunkowych i komunalnych.

Zakończenie prac planowane jest w połowie przyszłego roku.