POZNAŃ-RATAJE: Tydzień przed świętami na przebudowane torowiska w centrum i na trasie kórnickiej wrócą tramwaje.
Tramwaje na trasie kórnickiej pojawiły się już pod koniec listopada 2023 r. Wówczas przeprowadzono próby techniczne i jazdy testowe.

– Pozostały nam jedynie jeszcze próby techniczne nowej infrastruktury, które odbędą się jeszcze w tym tygodniu. Torowisko między ul. Jana Pawła II a os. Lecha zostało już przetestowane, otrzymaliśmy także pozwolenie na użytkowanie. Odcinek między ul. Jana Pawła II a os. Lecha jest ostatnim etapem wieloletniego programu przebudowy torowisk na Ratajach, od trasy kórnickiej, przez torowisko wzdłuż ul. Chartowo wraz z rondem Żegrze, po nowy odcinek do osiedli przy ul. Unii Lubelskiej – wskazuje Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Tramwaje od 16 grudnia 2023 r. będą kursować zgodnie z nowym, stałym układem komunikacyjnym przygotowanym przez Zarząd Transportu Miejskiego. Pod uwagę brano możliwości wynikające z nowych inwestycji, jak skręt tramwaju z ul. Towarowej w prawo w Św. Marcin. Uwzględniono też obserwacje funkcjonowania nowych tras – na Naramowice i do Unii Lubelskiej.
Na trzech przejściach przez torowisko (pomiędzy przystankami Polanka i Łacina, przy przystanku Os. Tysiąclecia oraz na końcowym odcinku przy os. Lecha) nie będzie jeszcze działała nowa sygnalizacja świetlna – piesi powinni zwracać szczególną uwagę na tramwaje. Dostępne są także dla nich nowe chodniki, natomiast droga rowerowa wzdłuż torów pozostanie jeszcze przez jakiś czas nieprzejezdna. Systematycznie udostępniana będzie infrastruktura przystankowa, w tym mała architektura i oświetlenie. Gdy tylko będzie to możliwe, otwierane będą ostatnie schody i zjazdy na przystanki. Pozostałe do wykonania prace w rejonie torowiska nie będą miały wpływu na ruch tramwajów.


Dobiegająca końca inwestycja na trasie kórnickiej to ostatnia odsłona większego zadania odmieniającego wschodnią część miasta. Wcześniej obejmowało modernizację torowiska tramwajowego w ciągu ul. Chartowo i Żegrze wraz z rondem Żegrze oraz budowę nowej trasy od ronda do ul. Unii Lubelskiej. Tym samym wygodniejsza i bezpieczniejsza stała się cała trasa tramwajowa od ul. Jana Pawła II do ronda Żegrze, a nowy odcinek do ul. Unii Lubelskiej już od 2020 r. służy mieszkańcom. Zadanie zostało podzielone na trzy etapy, by związane z pracami niedogodności nie kumulowały się. Razem powstało ponad 10 kilometrów nowych i zmodernizowanych torów. Dzięki wszystkim trzem inwestycjom oraz modernizacji ronda Rataje, zdecydowanie poprawi się komfort codziennych podróży tramwajem w tej części Poznania.
Pasażerowie korzystający z trasy między ul. Jana Pawła II a os. Lecha będą mieli do dyspozycji trwałą, stabilną i bezpieczną infrastrukturę – przebudowa była konieczna z uwagi na bardzo zły stan techniczny. Przed inwestycją tramwaje kursowały tu z ograniczeniami prędkości ze względu na bezpieczeństwo pasażerów. Teraz będą mogły poruszać się szybciej. Nowe torowisko o odpowiednich parametrach technicznych pozwala na ograniczenie emisji drgań i hałasu, które wiążą się z przejazdem tramwajów.
Oprócz nowego torowiska i sieci trakcyjnej w zakres inwestycji wchodzi także modernizacja przystanków i dostosowanie ich do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przystanek Polanka został zastąpiony przez dwa nowe: Polanka – bliżej przejścia w ciągu ul. Milczańskiej, a także Łacina – w rejonie nowych osiedli mieszkaniowych. Wzdłuż torów powstają wygodnie chodniki i droga rowerowa. Do dyspozycji mieszkańców jest już także nowy odcinek tzw. ringu Łacina (przedłużenie ul. Pleszewskiej). Do zadań wykonawcy należała również budowa odwodnienia, oświetlenia ulicznego, montaż monitoringu, a także budowa dojazdu dla służb technicznych do stacji prostownikowej Rataje.
Zarząd Transportu Miejskiego informujeje, że w związku z powrotem tramwajów na trasę kórnicką zmienione zostaną trasy linii autobusowych nr 154, 184 i 190. Autobusy linii numer 154 będą kursować przez ul. Krzywoustego, autobusy nr 184 nie będą wjeżdżać na pętlę Franowo, a trasa linii nr 190 z Os. Sobieskiego będzie skrócona do Ronda Rataje.
Fot. poznan.pl