TRAMWAJ DO SWARZĘDZA

AKTUALNOŚCI

POZNAŃ-MIŁOSTOWO/SWARZĘDZ: Rada Miasta Poznania wyraziła 1 kwietnia zgodę na zawarcie porozumienia międzygminnego, dzięki któremu zostanie przeanalizowane, czy warto zbudować w przyszłości tramwaj z pętli Miłostowo do Swarzędza. Przy okazji pojawił się pomysł, aby tramwaj dojeżdżał też do pobliskiego Zalasewa.

Obecnie komunikacja zbiorowa między Poznaniem a Swarzędzem oparta jest na komunikacji autobusowej i kolejowej. O potrzebie przedłużenia linii tramwajowej mówią od lat mieszkańcy oraz władze samorządowe obu miejscowości oraz władze spółki Volkswagen Poznań w Antoninku, której spore grono pracowników dojeżdża do pracy właśnie na tej trasie. 

Już w 2023 roku Miasto Poznań, Gmina Swarzędz oraz Volkswagen Poznań, podpisały list intencyjny w sprawie współpracy przy opracowaniu analizy celowości i efektywności przedłużenia istniejącej trasy tramwajowej od pętli Miłostowo w Poznaniu do rejonu ulic Stawnej / Poznańskiej w Swarzędzu. W jednym z etapów prac analitycznych zbadane zostaną też warianty organizacji komunikacji zbiorowej uwzględniające oczekiwania komunikacyjne pracowników spółki Volkswagen, związane z okresowo zwiększonym zapotrzebowaniem na usługi komunikacyjne w ciągu doby.

Poznań zamierza zawrzeć porozumienie międzygminne ze Swarzędzem w sprawie wybudowania trasy tramwajowej do tej podpoznańskiej miejscowości. Umożliwi miastu zlecenie przygotowania analizy, która wykaże, czy inwestycja ma sens.

Dzięki zgodzie miejskich radnych zostanie wybrany wykonawca analizy. Koszty w wysokości maksymalnie 125 tysięcy złotych pokryją po równo Poznań i Swarzędz.

Co do sensowności inwestycji wątpliwości ma jednak część specjalistów, co opisywał portal transport-publiczny.pl. Nowa trasa tramwajowa w zasadzie dublowałaby już istniejące połączenie kolejowe Poznania ze Swarzędzem. Trasa przebiegałaby kilkadziesiąt metrów obok istniejących torów kolejowych, ale tramwaj jedzie od pociągu wolniej.

Radni podczas debaty nad uchwałą, że dodali, że może warto w analizie uwzględnić korytarz transportowy łączący os. Przemysława w Poznaniu, przez Kobylepole do dynamicznie rozbudowującego się Zalasewa w gminie Swarzędz.

– Warto to przeanalizować. Swarzędz jest na to otwarty, także w kwestii ścieżki pieszo-rowerowej z Zalasewa do Poznania, która obecnie kończy się na rogatkach miasta. Warto też transport w tym kierunku rozwijać – zaważył radny miejski z PO Marek Sternalski.

Radna miejska z Prawa i Sprawiedliwości Sara Szynkowska vel. Sęk dodała, że za budową trasy jest Rada Osiedla Antoninek-Zieliniec-Kobylepole.

– Oni są za tym, żeby jak najszybciej powstały nowe możliwość dojazdu, które go ułatwią i nie będą musieli brać aut albo parkować na Miłostowie nielegalnie w lesie. Czeka na to Poznań, czeka Swarzędz, a także osoby wsiadające do kolei, która już teraz jest przepełniona w godzinach szczytu – mówiła radna.

Fot. poznan.pl, Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu – zdjęcie ilustracyjne