POZNAŃ – STAROŁĘKA: Ulica Starołęcka to najważniejsza trasa dla mieszkańców Starołęki, a także osób dojeżdżających do Poznania drogą powiatową od strony Rogalinka. Koncepcja zakłada likwidację kolizyjnego skrzyżowania i budowę tunelu pod torami kolejowymi. Zdecydowana większość poparła ten pomysł podczas konsultacji, które odbyły się w grudniu 2024 roku.
Jak czytamy na stronie Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu ulicą Starołęcką poruszają się codziennie tysiące osób będących mieszkańcami Starołęki i Głuszyny, a także gmin podmiejskich. Ulica krzyżuje się z linią kolejową 272 Kluczbork – Poznań Główny.
ZDM dodaje, że kierowcy, piesi i rowerzyści tracą wiele czasu w oczekiwaniu na otwarcie rogatek na przejeździe kolejowo-drogowym, który zamykany jest średnio osiem razy na godzinę. Według danych PKP natężenie ruchu drogowego wynosiło tu ponad 17 tys. pojazdów oraz 189 pociągów towarowych i pasażerskich na dobę, co daje iloczyn ruchu w wysokości ponad 3,2 miliona. Tak duże natężenie kwalifikuje przejazd kolejowy w ciągu ulicy Starołęckiej do grupy najbardziej obciążonych przejazdów w Polsce.

Dodatkowo planowana rozbudowa infrastruktury kolejowej m.in. dla kolei dużych prędkości, zwiększy liczbę przejeżdżających składów i jeszcze wydłuży zamknięcie przejazdu.

ZDM poinformował, że 409 osób wzięło udział w grudniowych konsultacjach w sprawie budowy tunelu pod torami kolejowymi przy ul. Starołęckiej w Poznaniu. 97% poparło taki pomysł.

75% wskazało, że jeździ Starołęcką codziennie, a 39% regularnie kilka razy w tygodniu.
Koncepcja przewiduje wyburzenie niektórych budynków usługowych i mieszkalnych w pobliżu planowanego tunelu.
Pojawiły się też postulaty budowy jezdni z dwoma pasami ruchu w każdą stronę oraz budowy ronda, a także poszerzenie drogi od ul. Orląt aż do Ronda Starołęka. Postulowano także zapewnienie bezpieczeństwa poprzez budowę pasa rozdziału na jezdni pod torami oraz sygnalizacji świetlnych. Wskazano na potrzebę budowy parkingu typu Park&Ride przy pętli autobusowej, ścieżki pieszo-rowerowej także po drugiej stronie ulicy oraz wyznaczenie dodatkowych przejazdów rowerowych. Sugerowano także remont platform przystankowych na pętli autobusowej.
Fot. poznan.pl, Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu, archiwum Wieści z Okolicy,