A2-KRZESINY/WSCHÓD: Od 10 czerwca br. rozpoczął się remont kolejnego odcinka Autostradowej Obwodnicy Poznania. Spowodowało to olbrzymie korki nie tylko na tej drodze.
Spółka Autostrada Wielkopolska informuje, że już za 18 miesięcy mieszkańcy stolicy Wielkopolski oraz wszyscy kierowcy korzystający z autostrady A2 pojadą nowoczesną, trzypasmową obwodnicą Poznania, rozbudowaną o trzeci pas ruchu dla każdego kierunku na kolejnych 10 kilometrach. Pierwsze prace związane z rozbudową odcinka Poznań Krzesiny- Poznań Wschód ruszą 10 czerwca, a cała inwestycja zostanie ukończona do końca 2025 roku.
Autostrada Wielkopolska przystępuje do budowy 3 pasa ruchu na odcinku A2 między węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Wschód. Rozbudowa tej części autostradowej obwodnicy Poznania obejmie prace poszerzające autostradę A2 o trzeci pas ruchu dla każdego kierunku na ok 10 kilometrowym odcinku. 10 czerwca rozpoczną się prace przygotowawcze do budowy. Drogowcy rozpoczną odgradzanie terenu, na którym będą prowadzone prace, wytyczą tymczasowe pasy włączania się do ruchu oraz do jazdy na wprost, zgodne z zatwierdzoną tymczasową organizacją ruchu, oraz wybudują tymczasowe przejazdy przez pas rozdziału pomiędzy jezdniami na odcinku pomiędzy węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Wschód. Budowa przejazdów jest niezbędna dla zachowania bezpieczeństwa oraz utrzymania dwóch pasów ruchu dla każdego kierunku podczas realizacji właściwych prac budowlanych.
Właściwe prace budowlane rozpoczną się 17 czerwca. Na liczącym 10 km odcinku pomiędzy węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Wschód wybudowany zostanie nie tylko trzeci pas ruchu w każdym kierunku, ale również zmodernizowana zostanie nawierzchnia – będzie lepiej przystosowana do większego natężenia ruchu i bardziej wytrzymała. Ponadto zostaną zamontowane bariery ochronne oraz wybudowane nowe i rozbudowane istniejące ekrany akustyczne. W efekcie na rozbudowywanym odcinku powstanie ponad 5 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni ekranów akustycznych oraz prawie 19 tysięcy metrów barier ochronnych, które zapewnią lepszą ochronę większej liczbie mieszkańców Poznania i użytkowników autostrady.
Dobudowa 3 pasa na odcinku Poznań Krzesiny – Poznań Wschód jest znacznie trudniejszym projektem pod względem technicznym niż niedawno zrealizowana rozbudowa odcinka Poznań Zachód-Poznań Krzesiny. Obejmuje znacznie większy zakres prac ziemnych – rozbudowa wymaga poszerzenia jezdni na całej długości od zewnątrz, na obu kierunkach. A to wiąże się nie tylko z niezwykle precyzyjnym procesem planistycznym, ale także z ewentualnymi wyzwaniami logistycznymi, które mogą pojawić się po rozpoczęciu prac ziemnych.
– Jednym z naszych najważniejszych warunków było utrzymanie dwóch pasów ruchu w każdym kierunku. Prace zostały zaprojektowane w taki sposób, aby powodowały jak najmniej utrudnień dla kierowców, jednak nie unikniemy ich całkowicie. Przy tego rodzaju inwestycjach infrastrukturalnych budujemy nie tylko 3 pas drogi, ale także musimy zadbać o właściwe odwodnienie, wszystkie elementy teletechniczne itp. Oprócz tego dwa obiekty mostowe, które znajdują się w ciągu autostrady wymagają poszerzenia i to także jest elementem kontraktu – mówi Marcin Szczepański, Dyrektor techniczny Autostrady Wielkopolskiej S.A.
Równolegle z realizowaną rozbudową zostaną wyremontowane istniejące jezdnie oraz przebudowana infrastruktura podziemna i naziemna. W poszczególnych etapach zaplanowano także dodatkowe prace w rejonie węzłów Poznań Wschód i Poznań Krzesiny. Ponadto zostaną poszerzone i wyremontowane dwa mosty autostradowe. W sumie podczas budowy 3 pasa na tym odcinku autostradowej obwodnicy Poznania zostanie wykonana nowa nawierzchnia o łącznej powierzchni 280 000 metrów kwadratowych. Spółka zdecydowała się na użycie asfaltów wysokomodyfikowanych HIMA, celem zapewnienia wymaganej trwałości drogi przy znacznym obciążeniu ruchem. Prace podzielono na etapy i zaplanowano w taki sposób, aby mogły odbywać się bez konieczności zamykania autostrady dla kierowców.
Natężenie ruchu na tym odcinku autostradowej obwodnicy Poznania przekracza 56 tysięcy pojazdów na dobę. Mając na względzie wzrost liczby pojazdów korzystających z koncesyjnego odcinka A2 oraz bieżące analizy ruchowe, Autostrada Wielkopolska rozpoczęła z wyprzedzeniem, już w 2021 roku, prace nad rozbudową kolejnych 10 km obwodnicy Poznania. Dzięki sprawnie przeprowadzonemu etapowi planowania i dokumentacji realizacja tej inwestycji będzie możliwa do końca 2025 roku.
– W pierwszym etapie będziemy realizować prace pomiędzy węzłem Poznań Wschód a MOP Tulce/Krzyżowniki oraz na dojazdach do węzła Poznań Krzesiny. To jest największe wyzwanie, ponieważ oba węzły to miejsca newralgiczne, dość mocno obciążone ruchem. Dlatego skupiamy się na nich w pierwszej kolejności – mówi Marek Zaręba, Dyrektor kontraktu w firmie Strabag Sp. z o.o., głównego wykonawcy prac.
AKTUALIZACJA 24.06.2024
Od rana kierowcy stoją w olbrzymich korkach na Autostradowej Obwodnicy Poznania. 24 czerwca zaczęły się zasadnicze roboty budowlane związane z poszerzaniem tej drogi. Jak już informowaliśmy wcześniej na portalu Wieści z Okolicy – Poznań i okoliceAutostradowa Obwodnica Poznania zyska trzeci pas na odcinku pomiędzy węzłami Poznań Krzesiny i Poznań Wschód. Już od wczesnych godzin porannych w rejonie węzła Poznań-Krzesiny, gdzie w pierwszej kolejności zmieniono organizację ruchu, tworzą się olbrzymie korki. Najgorsza sytuacja jest na wjeździe na A2, na jezdnię w kierunku Świecka. Tam wprowadzono zwężenie, a tym samym kierowcy wjeżdżający na trasę muszą bardzo uważać (chodzi o rejon pasów zbiorczo-rozprowadzających). Nie lepiej jest także na wyjeździe na A2 z Poznania w stronę Świecka. Największe korki są jednak na trasie S11 od strony Kórnika. Kierowcy stoją w kilkukilometrowym korku, który zaczyna się już w Gądkach. Wszystko spowodowane jest przez tzw. wąskie gardło wjazdowe na A2 w stronę Świecka. Korek zaczął jest też na A2 w kierunku Warszawy – kierowcy próbujący na węźle w Krzesinach zjechać z A2 i dostać się do Poznania, stoją w tym samym korku, w którym utknęli kierowcy od strony Kórnika.
Fot. Autostrada Wielkopolska, Wieści z Okolicy