ZAMKNĄ MOST
POZNAŃ-OSTRÓW TUMSKI: Jedna z ważniejszych przepraw przez Wartę w Poznaniu zostanie całkowicie przebudowana. Wykonawca przebudowy mostu Bolesława Chrobrego kontynuuje prace przygotowawcze. Wkrótce rozpocznie roboty związane z siecią gazową, co skutkować będzie zmianami w organizacji ruchu na ul. Wyszyńskiego, a później także na skrzyżowaniu ul. Panny Marii i Ostrów Tumski. Ponadto na weekend 18 i 19 października planowane są prace torowe na ul. 23 Lutego, co wiązać się będzie ze zmianami tras tramwajów.
Jak informują Poznańskie Inwestycje Miejskie w ramach prac przygotowawczych wykonawca m.in. przebudowuje gazociąg, który obecnie jest podwieszony do mostu Chrobrego. Przed rozpoczęciem robót rozbiórkowych konieczne jest poprowadzenie gazociągu nową trasą – w tym celu wykonany zostanie przewiert pod rzeką. Działania w rejonie ul. Wyszyńskiego i Panny Marii będą polegały właśnie na budowie nowego przebiegu sieci gazowej i podłączenie jej do rurociągu pod rzeką. Dzięki takim pracom wyprzedzającym zachowana zostanie ciągłość sieci.
Wprowadzenie czasowej organizacji ruchu na ul. Wyszyńskiego planowane jest na noc z 17 na 18 października (z piątku na sobotę). Wtedy to jezdnia ul. Wyszyńskiego prowadząca w stronę centrum miasta zostanie zwężona do jednego pasa ruchu na odcinku od przystanku autobusowego, który tymczasowo zostanie przeniesiony bliżej mostu Mieszka I, do ul. Panny Marii. Prace związane z gazociągiem prowadzone będą na prawym pasie.
Konieczne będą również prace w rejonie skrzyżowania ul. Panny Marii i Ostrów Tumski, gdzie przewidziane są wygrodzenia i wykopy w jezdni. Działania te będą wiązać się z czasowym wyłączeniem przejazdu, dlatego prace będą prowadzone w nocy, by utrudnienia były możliwie najmniejsze. Nocne utrudnienia będą wprowadzane w dwóch etapach, zamiennych w zależności od postępu prac. W pierwszym ul. Ostrów Tumski będzie drogą bez przejazdu do ul. Panny Marii, nie będzie też możliwości skrętu z ul. Panny Marii w ul. Ostrów Tumski. W kolejnym wariancie wyłączona z ruchu zostanie ul. Panny Marii na krótkim odcinku od skrzyżowania z ul. Ostrów Tumski w kierunku północnym.
Należy zwracać szczególną uwagę w obrębie skrzyżowania ze względu na lokalne zawężenia, gdyż poza nowym przebiegiem sieci gazowej, wykonany zostanie także przewiert dla sieci elektroenergetycznej, która także jest podwieszona do północnej nitki mostu Chrobrego. Prace te będą wiązać się z wykopami w rejonie przejścia dla pieszych przez ul. Wyszyńskiego, na wysokości skrzyżowania z ul. Panny Marii i Wieżową. Wykonawca po obu stronach ul. Wyszyńskiego będzie zapewniać przejście chodnikiem z wykorzystaniem tymczasowych kładek. Zawężony zostanie również prawoskręt z ul. Panny Marii w kierunku mostu Chrobrego.
Jak informuje Zarząd Transportu Miejskiego, w weekend 18-19 października prowadzone będą prace konserwacyjne na torowisku na ulicy 23 Lutego. Są one konieczne do przeprowadzenia jeszcze przed rozpoczęciem remontu mostu Chrobrego. Ich celem jest jak najlepsze przygotowanie torowiska na czas, kiedy tramwaje z centrum będą mogły dojechać tylko do placu Wielkopolskiego i Małych Garbar. Prace spowodują wyłączenie ruchu tramwajowego na ulicach Mielżyńskiego i 23 Lutego, tramwaje jadące od strony centrum (na liniach nr 7, 8 i 17) będą miały zmienione trasy, nieczynne będą przystanki na placu Cyryla Ratajskiego. Od strony Śródki i Garbar tramwaje będą dojeżdżać do centrum, do przystanku na placu Wielkopolskim. Na tej trasie będzie funkcjonować wahadłowa linia tramwajowa nr 98. Uwaga! Tramwaje nr 98 będą kursować na obu torach wahadłowo, co oznacza, że tramwaj po wykonaniu kursu z ronda Śródka na pl. Wielkopolski właściwym torem, będzie nim także wracał na Śródkę. W takiej sytuacji na przystanku Katedra tramwaj jadący zwyczajowo do centrum, tym razem pojedzie na Śródkę. Podobnie będzie na drugim torze. Z uwagi na fakt, że co drugi kurs na linii nr 98 będzie realizowany w przeciwnym (do standardowego) kierunku jazdy, prosimy pasażerów o zwracanie uwagi na wyświetlany w pojeździe kierunek dla danego kursu. Ponadto, w celu wzmocnienia komunikacji od Winograd przez most Teatralny do centrum zostanie uruchomiona dodatkowa linia tramwajowa nr 4 z Połabskiej do przystanku Marcinkowskiego.
Przypominamy, że od końca września wyłączona z ruchu jest Wartostrada pod mostem na zachodnim brzegu rzeki, między Starym Portem a Chwaliszewem. Od strony południowej piesi i rowerzyści powinni kierować się do przejścia i przejazdu rowerowego przez ul. Chwaliszewo, a następnie do skrzyżowania ul. Garbary, Małe Garbary i Estkowskiego. Niedostępne są zjazd i zejście z ul. Estkowskiego na teren Starego Portu, wyłączonego z użytkowania. Zaplecze budowy organizowane jest na terenie Starego Portu, do którego dostęp został ograniczony. Ostateczny zakres terenowy jest jeszcze ustalany.
Pasażerowie komunikacji miejskiej powinni liczyć się z wyłączeniem od 3 listopada przejazdu tramwajów po moście Chrobrego. W tym czasie ruch samochodowy zostanie jeszcze zachowany z drobnymi utrudnieniami, ale w kolejnych etapach konieczne będzie zamknięcie jednej nitki mostu – najpierw północnej, później południowej.
Miasto informuje, że wykonawca będzie prowadził prace przygotowawcze z zachowaniem przejazdu tramwajowego po moście aż do 2 listopada.
Dzięki temu przeprawa będzie przejezdna w dniu Wszystkich Świętych – nie będzie to jednak miało wpływu na termin zakończenia inwestycji, która potrwa niespełna trzy lata. Poznańskie Inwestycje Miejskie podpisały już umowę z wyłonionym w postępowaniu przetargowym wykonawcą prac budowlanych, spółką Primost Południe.
Na początku września ruszyły prace przygotowawcze, które muszą zostać wykonane przed rozpoczęciem zasadniczych robót budowlanych. To m.in. przeniesienie sieci infrastruktury z mostu i wykonanie przewiertów pod rzeką, ale też badania archeologiczne. W ramach przygotowań powstaną również tzw. przewiązki, czyli przejazdy przez torowisko po obu stronach mostu, które w kolejnym etapie umożliwią ruch obustronny nitką południową.
– W ramach prac przygotowawczych wykonawca zajmie się też zmianami w zakresie sterowania sygnalizacją świetlną na najbliższych skrzyżowaniach – w szczególności ul. Garbary, Małe Garbary i Estkowskiego oraz na rondzie Śródka. Celem zmian będzie dostosowanie przepustowości skrzyżowań do ograniczonego ruchu na moście Chrobrego. Mimo prowadzonych przygotowań do 2 listopada obecna przejezdność na moście dla samochodów i tramwajów zostanie zachowana. Po tych pracach rozpocznie się rozbiórka nitki północnej, która jest w gorszym stanie technicznym. Wtedy ruch samochodowy w obu kierunkach, po jednym pasie, będzie odbywał się tylko południową częścią mostu, co pozwoli na zachowanie ciągłości przejazdu aut przez Wartę w tym miejscu – mówi Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Już podczas prac przygotowawczych możliwe będą czasowe zmiany w organizacji ruchu dla kierowców. Od 3 listopada północna część mostu zostanie wyłączona na odcinku od mostu Mieszka I do obszaru między mostem Chrobrego a rejonem ul. Szyperskiej. Piesi i rowerzyści będą mogli nadal korzystać z południowej części, muszą jednak liczyć się z wyłączeniem z ruchu Wartostrady bezpośrednio pod przeprawą (między Starym Portem a Chwaliszewem). Po oddaniu do użytku północnego mostu sytuacja odwróci się i analogicznie przejazd możliwy będzie nowo wybudowaną częścią.
Ze względu na lokalizację torów i sieci trakcyjnej nie ma możliwości zachowania ruchu tramwajowego na moście w trakcie zasadniczych robót. Wynika to z jego budowy – technicznie most Chrobrego to dwa obiekty, infrastruktura tramwajowa mieści się zarówno na części południowej, jak i północnej. Dzięki inwestycji to się zmieni i powstanie osobny obiekt dla torowiska.
Podczas prac przygotowawczych, które rozpoczną się w zasadzie od razu po przekazaniu placu budowy we wrześniu, ruch tramwajowy na moście Chrobrego zostanie utrzymany. Jednak podczas robót zasadniczych, które prowadzone będą po 2 listopada, przejazd tramwajów na trasie od ronda Śródka do Małych Garbar nie będzie już możliwy i wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. W związku z powyższym wykonanie prac remontowych w obrębie torowiska na placu Wielkopolskim oraz budowę rozjazdu torowego umożliwiającego dojazd do przystanku Małe Garbary, jako do końcowego, zaplanowano także na listopad. Ogólne założenia układu linii na czas przebudowy mostu zostały już przedstawione przez Zarząd Transportu Miejskiego, natomiast dalsze szczegóły dotyczące wprowadzanych zmian organizacji ruchu oraz komunikacji zostaną przekazane z odpowiednim wyprzedzeniem, w drugiej połowie października.
Most Chrobrego zostanie wybudowany na nowo, co poprawi bezpieczeństwo uczestników ruchu. Inwestycja obejmuje też przebudowę przylegających odcinków ul. Estkowskiego i Wyszyńskiego oraz skrzyżowań z ul. Chwaliszewo, Panny Marii i Wieżową. Niepełne dziś drogi i przejazdy rowerowe zostaną odpowiednio uzupełnione, by infrastruktura była spójna i komfortowa. Na moście, po obu stronach, zaprojektowano drogi rowerowe i chodniki. Powstanie pięć miejsc odpoczynku z ławkami, koszami na śmieci i stojakami rowerowymi. Przy Katedrze wybudowany zostanie wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy, wyposażony w tablice informacji pasażerskiej, biletomat, nowe wiaty i ławki oraz system oznaczeń fakturowych nawierzchni. Obok zaprojektowano naziemne przejście dla pieszych. Planowane są również prace dotyczące: odwodnienia drogowego, oświetlenia ulicznego, sygnalizacji świetlnej i zieleni.

Zgodnie ze wskazaniem spółki Aquanet, przebudowana zostanie również sieć wodociągowa.
Fot. poznan.pl
