REMONTY TOROWISK

Komunikacja

POZNAŃ: Kończy się wymiana torowisk na ulicy Kórnickiej w rejonie mostu św. Rocha oraz na ulicy Głogowskiej przy skrzyżowaniu z Hetmańską. Od 1 sierpnia br. na te trasy powrócą tramwaje. Jednocześnie rozpoczną się również remonty na węzłach Bałtyk i Traugutta.

Jak informuje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zarówno na ul. Głogowskiej, jak i moście św. Rocha zamontowano nowe szyny, powstała nawierzchnia w torowisku. Finisz tych remontów nastąpi 31 lipca  i od 1 sierpnia br. na te trasy powrócą tramwaje. Tego samego dnia rozpoczną się jednak prace na węzłach Bałtyk i Traugutta, w związku z czym wprowadzone zostaną zmiany w transporcie publicznym w centrum oraz na Wildzie i Dębcu.

MPK Poznań informuje, że wybór miejsc, w których w tym roku prowadzone są remonty podyktowany jest nie tylko dbałością o stan tras tramwajowych, ale także koniecznością poprawy stanu tych fragmentów sieci, które będą miały kluczowe znaczenie podczas zbliżającego się remontu mostu Chrobrego. Trasy tramwajowe na równoległych przeprawach przez Wartę muszą być odpowiednio przygotowane na większy ruch w okresie, kiedy tramwaje nie będą mogły kursować pomiędzy Śródką a Garbarami.

Prace na węźle AWF zostały zrealizowane w maju, obecnie na ukończeniu jest remont w rejonie mostu św. Rocha. Od 1 sierpnia br. rozpoczną się prace na jednym z kluczowych węzłów tramwajowych na ulicy Hetmańskiej – na skrzyżowaniu z ulicą Traugutta. W kontekście budowy nowego mostu Chrobrego jest to również bardzo ważna trasa: dzięki niej tramwaje mogą przejeżdżać przez most Przemysła I w kierunku Starołęki i Górnego Tarasu Rataj. Na węźle Traugutta wymieniona zostanie jego środkowa część oraz elementy rozjazdów od strony północnej.

Konieczna jest także wymiana znajdującego się w złym stanie rozjazdu na węźle Bałtyk (skrzyżowanie ulic Roosevelta-Bukowska). W ramach prac zostaną zamontowane nowe krawędzie peronowe na przystanku tramwajowo-autobusowym Bałtyk, będzie wymieniona nawierzchnia torowo-drogowa zarówno na samym przystanku (obsługującym także autobusy), jak i fragmencie torowiska na ulicy Bukowskiej.

Prace na węźle Traugutta zostaną podzielone na dwa etapy. W pierwszej połowie sierpnia nie będzie możliwy przejazd tramwajów na wprost ulicami Hetmańską oraz 28 Czerwca 1956 r. Natomiast czynne będą relacje skrętne w obu kierunkach: ul. Hetmańską od strony Górczyna na Dębiec oraz od strony Górczyna w stronę rynku Wildeckiego (w drugiej połowie sierpnia możliwa będzie już jazda na wprost ul. Hetmańską, ale nastąpi zamknięcie węzła rozjazdowego od strony rynku Wildeckiego).

– Prace remontowe w pierwszym etapie oznaczają brak możliwości przejazdu tramwajów przez węzeł Traugutta ulicą Hetmańską na wprost od ulicy 28 Czerwca 1956 r. w kierunku Starołęki oraz na wprost ulicą 28 Czerwca 1956 r. Dlatego od przystanków Rolna/Traugutta, w celu zapewnienia komunikacji uruchomiona zostanie wahadłowa linia tramwajowa numer 91 pomiędzy przystankiem Traugutta (tor północny) lub Rolna (tor południowy) a rondem Starołęka – informuje Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu.

  • Z kolei w czasie prac na węźle Bałtyk niemożliwy będzie przejazd tramwajów wzdłuż ulicy Roosevelta (pomiędzy Kaponierą a mostem Dworcowym), natomiast będzie utrzymana komunikacja tramwajowa, linią wahadłową 96, na ulicy Grunwaldzkiej, z przystankiem w okolicach World Trade Center na MTP – podaje ZTM.

Od 1 sierpnia br. tramwaje linii 3, 14, 16, 17 i 202 powrócą na stałe trasy. Zawieszone zostaną linie 2, 5, 6, 9, a zmienionymi trasami będą kursować tramwaje linii 1, 7, 10, 11, 13, 15, 18, 201 oraz autobusy linii 148, 159, 163, 169, 177 oraz 212 i 222.

Przez cały okres prowadzenia prac będą uruchomione  – oprócz linii 91 i 96 – jeszcze trzy inne dodatkowe linie tramwajowe: 92 łącząca Ogrody i Piątkowską (zastępująca zawieszone linie 9 i 2); 93  na trasie Unii Lubelskiej-Zawady, wzmacniająca transport na Ratajach oraz 95 Miłostowo-Dębiec (zastępująca linie 5 i 6).

W dniach od 1 do 31 sierpnia 2025 r., w związku z remontem nawierzchni przejazdu przez torowisko tramwajowe, wprowadzone zostaną czasowe zmiany w organizacji ruchu w rejonie skrzyżowania ul. Roosevelta i Bukowskiej.

Na czas prac wyłączona zostanie sygnalizacja świetlna i zamknięte będą: dwa pasy do skrętu w lewo z ul. Bukowskiej w stronę ronda Kaponiera, dwa pasy do jazdy w lewo z ul. Roosevelta w ul. Bukowską oraz dwa pasy do jazdy na wprost ul. Roosevelta od Kaponiery w stronę mostu Dworcowego.

Objazd dla zamkniętej relacji na wprost w kierunku mostu Dworcowego poprowadzono zawrotką w ul. Bukowskiej za peronem tramwajowym. Objazd dla relacji w lewo z ul. Bukowskiej w ul. Roosevelta poprowadzono fragmentem ul. Roosevelta z zawrotką za wyspą kanalizującą lewoskręt w ul. Bukowską. Objazd z ul. Roosevelta w lewo w ul. Bukowską poprowadzono objazdem przez rondo Kaponiera. Ruch pieszy i rowerowy w rejonie prac odbywać się będzie z ograniczeniami.

Czasowo umożliwiony zostanie skręt w lewo autobusów z ul. Zwierzynieckiej w ul. Kraszewskiego. Na czas montażu nakładki na torowisko wprowadzone zostaną ograniczenia ruchu pojazdów na skrzyżowaniu ul. Grunwaldzkiej, Matejki i Kraszewskiego.

Ponadto od 1 sierpnia br., w związku z remontem torowiska tramwajowego, wprowadzane będą zmiany w organizacji ruchu w rejonie skrzyżowania ulic Hetmańskiej i 28 Czerwca 1956 r.  W pierwszym etapie wygrodzony będzie lewy (wewnętrzny) pas jezdni północnej ul. Hetmańskiej oraz fragment torowiska na środku skrzyżowania. Przejazd ul. 28 Czerwca 1956 r. w relacji północ-południe będzie możliwy bez większych utrudnień.

Fot. MPK Poznań – Zdjęcie ilustracyjne