PRZYSTANKI NA ŻĄDANIE

AKTUALNOŚCI

POZNAŃ-NOWE MIASTO: W celu zwiększenia płynności funkcjonowania komunikacji i wygody pasażerów, 2 przystanki autobusowe w tej dzielnicy zmieniły swój status na „na żądanie”. Dotyczy to następujących lokalizacji: Falista i Warowna od 1 września br.  

Zarząd Transportu Miejskiego przypomina, że w Poznaniu i aglomeracji poznańskiej przystanki „na żądanie” na liniach dziennych to te, na których wsiada lub wysiada niewiele osób albo pasażerowie korzystają z nich tylko w określonych godzinach (np. w przypadku, gdy przystanki znajdują się w pobliżu dużych zakładów pracy). Na liniach nocnych wszystkie przystanki traktowane są jako przystanki „na żądanie”.

Korzyści z wprowadzenia przystanków „na żądanie” to przede wszystkim zwiększenie płynności przejazdu pojazdów komunikacji zbiorowej (brak zatrzymań bez wymiany pasażerów na mało uczęszczanych przystankach) oraz ekologia i oszczędność paliwa (największe spalanie występuje podczas ruszania autobusu).

Przystanki „na żądanie” oznaczone są specjalną tabliczką z czerwonym napisem „N/Ż”.

Na przystankach „na żądanie” kierowca autobusu nie zatrzyma się, jeśli żaden z pasażerów nie zasygnalizuje zamiaru opuszczenia pojazdu, a na przystanku nie ma żadnych osób.

Chcąc wysiąść z autobusu na przystanku „na żądanie” należy nacisnąć przycisk „stop” lub „drzwi” (w ten sposób sygnalizujemy chęć opuszczenia pojazdu). Warto pamiętać, aby nie robić tego w ostatniej chwili, już na przystanku, lecz wcześniej –  tak, aby kierujący mógł zatrzymać autobus w strefie przystanku.

Chcąc wsiąść do autobusu na przystanku „na żądanie”, pasażer musi być widoczny dla kierowcy – powinien więc stanąć tak, aby kierujący autobusem łatwo mógł go dostrzec (wtedy jest zobowiązany do zatrzymania pojazdu).

Oznaczenie „n/ż” występuje także na rozkładach jazdy – zarówno tych umieszczonych na przystankach, jak i w Internecie (na stronie ztm.poznan.pl), a także wewnątrz pojazdów – na tablicach prezentujących trasę (kolejne przystanki).  Informacja jest przekazywana także w zapowiedziach głosowych – informuje ZTM.

Fot. Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu